BLOGGER TEMPLATES - TWITTER BACKGROUNDS

Tuesday, December 13, 2011

Jadi perempuan itu senang?

Siapa kata jadi perempuan tu senang?
nak kena tutup sana, tutup sini
tengok budak lelaki, pakai baju pagoda pon orang x bising


Perempuan, stoking pon kena pakai
cuba suruh budak lelaki jadi perempuan satu hari
komfem x tahan bertutup semua
tapi, perempuan cool jek
tengah panas pon boleh lagi pakai jubah, hebat kan perempuan?


Siapa kata jadi perempuan tu senang?
tiap2 bulan, mesti ada penyakit
nak pergi kelas pon susah
cuba tengok budak lelaki , selamber jek
kadang2 setahun sekali pon susah nak dapat sakit
tapi, perempuan hidup berpuluh2 tahun dgn penyakit tiap2 bulan, survive je
tengah2 sakit pon boleh senyum lagi sampai orang pon x perasan yg dia sakit
hebat kan perempuan?


Siapa kata jadi perempuan tu senang?
hati mereka Allah jadikan lembut betul
cepat je sensitif
cuba tengok orang putus cinta
selalu perempuan yg paling susah nak lupa


Lelaki lepas putus cinta cepat jek pasang baru
cuba pergi wayang tengok cerita hindustan
siapa yg paling teruk menangis?
perempuan kan?lelaki boleh gelak2 lagi
lembut tak lembut hati perempuan?
tapi dengan hati yg lembut tu perempuan dapat mengagumkan lelaki
hebat tak perempuan?


Disebabkan susahnya nak jadi perempuan ni lah, 
ramai perempuan yg merajuk dengan Allah
diorang cakap, Allah x adil


Kenapa Allah lebihkan lelaki?
kenapa perempuan kena dengar cakap suami?
kenapa syurga perempuan terletak di bawah kaki suami?
padahal jadi perempuan tu sangatlah susah
bak kata orang, nak jaga 10 anak lelaki, x susah macam nak jaga sorang anak perempuan.


Dan disebabkan perasaan negatif dekat Allah ni,
ramai perempuan2 kat luar sana yg rebel
diorang pakai pakaian yg tidak menutup aurat dengan alasan, 
'lelaki x payah tutup pon'
diorang berani bertepuk tampar dengan lelaki
diorang sanggup gadaikan diri diorang sbb percaya dengan janji manis kekasih yg busuk hati
kesian kan kat diorang?


Disebabkan fikiran yg negatif terhadap Allah, diorang sanggup rosakkan diri diorang
diorang cakap diorang buat macam tu sbb Allah x adil
persoalannya sekarang
betul ke Allah x adil dengan perempuan?


Betul syurga perempuan terletak di bawah kaki suami
tapi, cuba ingat balik, syurga seorang anak lelaki terletak di bawah kaki siapa kalau bukan kaki ibunya?


Betul, isteri kena ikut cakap suami
tapi, seorang anak lelaki kena taat pada ibunya 3 kali lebih utama daripada ayahnya
x adil lagikah Allah pada perempuan?
Allah bukan setakat adil, tapi Allah tu sangat sayang kat perempuan


Untuk lelaki, syurga isterinya terletak di bawah kakinya
kalau paling banyak dia ada 4 orang isteri
cuma ada 4 orang yg syurganya bergantung pada seorang lelaki tu


Tapi perempuan, ditakdirkan ada 15 orang anak lelaki
bermakna ada 15 orang yg syurganya terletak pada seorang perempuan tu
mashaAllah, hebatnya perempuan kan?


Kenapa perempuan hebat? sebab kasih sayang Allah yg jadikan kita hebat
cuba dengar pula lagu2 yg berkumandang dekat radio
banyak lagu pasal perempuan kan?
jarang kita dengar lagu pasal lelaki
sayang x sayang Allah tu dekat perempuan, 
sampai perempuan dikasihi macam tu sekali dekat dunia
masih x adil lagikah Allah dekat perempuan?


Allah sebenarnya terlampau adil dekat perempuan
sampaikan disebabkan susahnya nak jadi perempuan ni
perempuan senang nak masuk syurga
tengok hadis ni :


"Apabila seorang perempuan mendirikan sembahyang lima waktu, berpuasa sebulan (Ramadhan), menjaga kehormatan dan taat kepada suami, dia akan disuruh memasuki syurga melalui mana-mana pintu yang dia sukai."


(Hadis Riwayat Ahmad)


X adil lagikah Allah dekat perempuan? oh perempuan, sedarlah betapa sayangnya Allah padamu. betapa cintanya Allah padamu. tapi, kenapa kamu nak rosakkan diri kamu kerana fikiran2 negatif yg x berasas dekat Allah? Allah jadikan perempuan tu sebagai hiasan dunia. bayang, dunia yg besar ni, dunia yg cantik ni, kita jadi hiasan
dan seindah2 hiasan tu adalah wanita solehah


copy paste from kak myzra :)

Tuesday, December 6, 2011

Munafik?

Apa kita akan kata jikalau seorang hamba Allah mngatakan kita seorang munafik?
Apa kita akan lakukan?
Kita hendak mnjerit padanya?
Kita hendak mnengking padanya?

Jikalau kamu bukan la hamba Allah yang munafik,
kenapa perlu marah jikalau dikatakan munafik?
knp perlu mnengking?
Sedang seorang hamba Allah yg beriman dan bertakwa itu adalah seorang yg merendah diri..
Jikalau kamu marah dikatakan munafik,bmkna sbnrnya terselit dlubuk dihatimu
 mmbuat pngakuan bahawa mmg kamu seorang munafik..

Cuba katakan ayat"kamu seorang munafik"pada seseorang.
Apakah reaksinya..
Jikalau dia mngiyakannya dan berusaha berubah,itulah sbnr mnusia yg BerIman..
Dia mnyedarinya dirinya dimana di Mata Allah..
Dia b'usaha untuk mnanganinya..
Dia berasa kerdil dan hina..dan berusaha mndptkan redha Allah..
SubhanAllah..Maha suci Allah..
moga kita tergolong dlm org2 yang beriman..
dan terhindar dari mnjadi seorang Islam yg Munafik..
moga Allah mngampunkan dosa hamba2 Nya ini..
Sesungguh nya diri ini hina dan kerdil ya Allah..
tiada tempat kmi berserah kcuali pada Mu ya Allah..

Cuba lihat diri kita smula wahai sahabat..
di mana kita?
kita fikir kita sudah dekat dgn Allah?
jgn terlalu sombong mngatakan kita sudah amat dekat pada yg Esa..
pdahal kita jauh terpesong dari Nya..Nauzubillah..
Moga Allah mengampunkan hamba2 Nya ini..
Ampun kami ya Allah..
Engkaulah yg Maha Pengasih lagi Maha pnyayang..

Saturday, September 24, 2011

Awaken.

Last Time,I realize
I have so many sin..
I have done many wrong thing..
I had hurt someone feelings..
I had forgot something I promise..
I had hearing and seeing bad thing

Today,I realize..
It me who must change..
It me who must speak..
It me who must believe..
It me who must think..
It me who must AWAKE and change!

Tommorow, I realize..
We make a change..
We forgive..
We stop violent..
We love each other..
We care..
We believe..
We Think..
We prevent..
and WE're UNITED!

Please..Stop war..Stop violent..Stop anger..
Please..United is the best..
Please..we need peace..
Please..give mercy to our brother and sister who had to face war..
Please..be united to fight again ENEMY who want to destroy ISLAM!
STOP IT!
STOP WAR!

Monday, August 8, 2011

Jatuh Cinta atau Jatuh Nafsu?
www.iluvislam.com
Oleh: tajulrijalannuar
Editor: Rasailul Ashwaq


Kata orang barat  "What's the fuss all about?"


Hari ini saya ingin mengajak saudara meneliti permasalahan ummat yang berlaku kini khususnya bagi golongan muda belia yang masih lagi baru dalam meniti hakikat kehidupan.


Permasalahan mengikut usia.


Apa yang dapat saya lihat, kebiasaannya masalah bagi golongan muda adalah mengenai hubungan atau percintaan. Masalah kepada mereka yang sudah berumah tangga lebih kepada permasalahan daipada aspek tanggungjawab kepada keluarga, kecurangan dan juga politik tempat kerja. Mereka yang berada dalam kategori kepimpinan pula permasalahannya lebih kepada korupsi dan penyelewengan, tidak kira sama ada daripada golongan ‘ikan bilis' hinggalah ke ‘jerung besar' dan daripada parti Islamik, komunis, sosialis mahupun sekularis.



Melihat kepada rancangan televisyen, dapatkah anda  menilai betapa banyaknya filem, teledrama, telefilem bahkan apa rancangan sekalipun yang membincangkan mengenai cinta sesama manusia? Dalam ruangan akbhar pula, akhbar manakah yang tiada ruangan kaunseling cinta? Berapa banyaknya majalah yang menerbitkan tentang hubungan sesama manusia dalam erti kata cinta yang tidak sah? Cuba anda lihat pula pada diri anda sendiri atau setidak-tidaknya pada mereka yang sebaya dengan anda. Berapa ramaikah di antara mereka yang  mempunyai kekasih pujaan hati? Jawapannya bukan sahaja ada, bahkan terlalu banyak dan barangkali sudah menjadi darah daging!




Bermula mungkin daripada persahabatan, lewat sistem pesanan ringkas (SMS) atau facebook. Setelah beberapa lama, pertemuan diatur. Kemudian, keluar berdua-duaan. Malu-malu. Segan-segan. Selepas itu, bermulalah adegan ayang-ayang, anje-anje. Mula berpegangan tangan. Perhubungan ini diisi dengan madah cinta yang sangat romantis.

Cinta suci...



Cinta agung...


Semoga perhubungan diberkati dan kekal...


Setelah itu, mungkin ada yang ke jinjang pelamin dan mendirikan rumah tangga dan mungkin pula daripada berpegangan tangan mula melangkah lebih maju dalam keadaan yang tidak baik.


Malaysia Boleh katakan...


Di akhir cerita lahirlah anak luar nikah. Paling tidak, kehormatan diri sudah tergadai atau mungkin hampir tergadai. Barangkali situasi ini tidak berlaku kepada semua pasangan tetapi hal ini berlaku hampir kepada semua.


Kita lihat pula pada sikap mereka yang berada dalam situasi ini. Sanggup lakukan apa sahaja, betul? Sanggup membelanjakan wang dan mengorbankan masa. Sanggup melayan dan menahan banyak kerenah. Sanggup menyerahkan tubuh badan untuk dijadikan sebagai persembahan ‘cinta teragung'. Lebih dahsyat lagi ada yang sanggup menukar agama kerana sayangkan kekasih hati.

Lihat pula kepada perbualan harian mereka.



"Kenapa dia tak call aku hari ni?"


"Dia suka aku ke tak? Sayang aku ke tak?"


Kalau nak dengar dengan lebih lanjut, saya mencadangkan supaya dengan tak malunya sila duduk di sebelah mereka yang sedang berpacaran dan dengar perbualan mereka. Jika ingin jalan selamat supaya tidak dimaki, tonton sahaja TV3.


Sekarang harap anda mula melihat dengan jelas. Sejujurnya hal ini adalah masalah yang berlaku dalam golongan muda-mudi kita. Kita disibukkan oleh permasalahan sebegini remeh.



Cinta itu juga satu ciptaan. Bukan Pencipta. Cinta bukan Tuhan!



Bukankah cinta itu telah Allah ciptakan kepada manusia sebagaimana Dia menciptakan pancaindera manusia dan akal manusia. Jadi boleh sahaja kita katakan bahawa cinta itu cuma satu jalan daripada jalan-jalan yang telah Allah kurniakan kepada kita untuk mencari redaNya. Sayang... Kita menjadikan jalan itu sebagai matlamat sedangkan matlamat sebenarnya sudah hilang ke mana. Jadinya, secara tidak sedar kita telah terlampau mengagungkan kalimah cinta dan cinta itu sendiri.



JATUH CINTA
atau JATUH NAFSU?



Bukankah sudah jelas dalam al-Quran dinyatakan bahawa syaitan akan menampakkan sesuatu yang buruk itu sebagai sesuatu yang baik pada pandangan kita?


Berpegangan tangan. Bercumbu mesra. Peluk-memeluk. Tangan menjalar merata diiringi kalimah-kalimah yang manis puji-memuji. Kadang-kadang siap berdoa supaya kasih akan terus berkekalan. Poorah! Bila sudah perut membesar, barulah tersedar dan tersentak. Bila keluarga si perempuan bawa "abang-abang besar" suruh bertanggungjawab barulah rasa kecut dan takut.


Haq dan batil tidak boleh bercampur. Islam itu lahir daripada keruntuhan jahiliah. Kita ini terbalik pula. Islam itu jadinya pada kita bercampur dengan jahiliah. Maka patutkah Allah reda dengan tindakan kita? Sepatutnya kita melihat melalui kaca mata al-Quran yang sudah terang haq dan batilnya. Bagaimana indah sekalipun jika yang batil itu dicantikkan oleh syaitan, kita tetap akan sedar betapa buruknya apa yang kita lakukan, betapa jijiknya dan kotornya dosa yang kita lakukan itu.



Berhenti dan
Periksa diri Anda.



Kita bukanlah manusia yang sempurna daripada segala salah dan silap. Kita seharusnya sedar jika telah berbuat kesalahan dan melakukan perubahan. Itulah yang membezakan Adam dan Iblis. Kedua-duanya membuat kesalahan tetapi Adam bertaubat sedangkan Iblis telah bersumpah dengan angkuh dan sombongnya untuk menyesatkan anak cucu Adam sampai hari perhitungan. Berhenti dan periksa diri kita, muhasabah kembali tiap perlakuan kita. Semoga apa yang tertulis ini mampu memberi sedikit kesedaran kepada saya dan anda. Wallahua'alam.





Untukmu Adam dan Hawa
www.iluvislam.com
Dihantar oleh:
Muslimah single93

Editor: Nor Adrenaline
 
 
 
Adam…
Kau bilang dirimu hebat dan kuat ibarat pahlawan,
Gagah perkasa seperti Badang,
Kau gunakan Hawa sebagai umpan,
Untuk membuktikan kelelakianmu yang hanya temberang.
 
Hawa…
Kau bangga dengan kecantikan lahiriah yang ada padamu,
Kau sanjung tinggi Adam yang terpikat dengan keindahan rupamu,
Kau tersenyum manis saat Adam melihat lenggok tubuhmu,
Tapi kau marah dan benci bila ada segelintir Adam yang menegurmu.
 
Adam…
Kadangkala kekacakan yang ada padamu,
Bisa membuat Hawa lemah dan cair ibarat ais terkena api,
Hati yang rapuh mudah luluh dan tunduk pada nafsu,
Jiwa yang halus mudah pula jatuh hati.
 
Hawa…
Iblis menggunakanmu sebagai umpan untuk memerangkap Adam,
Kau harus ambil kesempatan ini untuk memperdayakan Iblis,
Selamatkanlah Adam dari cengkaman api yang tidak akan terpadam,
Jatuhkanlah musuh Islam dengan akal satumu yang genius.
 
Adam…
Kata-kata manis nistamu bisa menggoda hati Hawa,
Senyum nakalmu membuatkan Hawa semakin suka,
Lembutmu dalam berkata membuatkan Hawa senang mendekatimu,
Sikap prihatinmu membuat Hawa tergilakan perhatianmu.
 
Hawa…
Sikapmu yang tidak endah menjadikan Adam berani terhadapmu,
Berani mengambil kesempatan untuk menyentuh maruahmu,
Ketidaktegasanmu membuatkan Adam semakin suka akan dirimu,
Hingga kau pun hanyut dalam dunia cinta palsu.
 
Adam…
Kau bilang akalmu sembilan mengalahkan nafsumu yang satu,
Gunakanlah akalmu itu untuk mendidik nafsumu yang boleh membinasakan Hawa,
Cerdikkanlah akalmu itu dengan berjihad menentang nafsumu,
Agar Hawa terpelihara sentiasa dalam jagaan taqwa.



Hawa…
Lenggok tubuhmu bisa membuat Adam terpaku dan mata menjadi sepi,
Lembut suaramu bisa mencairkan hati lelaki Adam,
Longgarkanlah pakaianmu agar tubuhmu tertutup rapi,
Tegaskanlah suaramu supaya syaitan tidak berpeluang merasuk Adam.
 
Oleh itu Adam…
Bersikap tegaslah dengan Hawa dalam setiap urusanmu,
Kau harus kuat dan sabar dalam membimbing Hawa yang semakin liar,
Kau harus teruskan perjuanganmu menentang hawa nafsumu,
Agar nafsu Hawa tidak terus-terusan menular.
 
Adam…
Hawa meminta agar kau bersikap tegas dan berani,
Supaya Hawa takut untuk menggoda dan mendekati,
Supaya syaitan tidak membisikkan godaan nafsu durjana,
Agar kau bisa menjadi pemimpin dan ketua yang diidami Hawa.
 
Begitu juga Hawa…
Mahalkanlah senyummu yang bisa menawan hati lelaki,
Jagalah dan peliharalah aurat dan maruah dirimu,
Untuk membentengi nafsu yang sangat dibenci,
Agar kau suci terpelihara saat Adam menyuntingmu.
 
Hawa…
Adam mudah cair dengan keanggunan wajahmu,
Namun…itu bukanlah yang Adam harapkan,
Adam mengharapkan Hawa yang berpegang teguh pada agama sebagai penyuci kalbu,
Adam juga menginginkan Hawa yang sopan dan memelihara aurat dalam berpakaian.




  



 




DAN












Untukmu Adam :

Jadilah Adam yang berpendidikan tinggi dalam agama yang bisa membimbing Hawa dari menjadi mangsa godaan syaitan dan nafsu yang boleh membinasakan. Jadilah Adam yang murah dengan kata-kata nasihat dan teguran yang boleh memperbaiki Hawa. Jadilah Adam yang sentiasa berjuang menentang nafsu dan memelihara maruah diri untuk orang tercinta yang sah bergelar isteri. Jadilah juga Adam yang boleh menjadi ketua keluarga, imam dalam solat berjemaah dan pemimpin agama seperti yang diingini oleh Hawa.


Untukmu Hawa :
Jadilah Hawa yang tinggi dengan didikan agama, merendah diri dengan akhlak terpuji dan baik hati. Jadilah Hawa yang menjaga aurat dan maruah diri dari sewenang-wenangnya dilihat ajnabi. Jadilah Hawa yang sentiasa haus akan ilmu nasihat dan teguran sebagai persiapan menjadi Hawa yang solehah untuk seorang yang sah bergelar suami. Jadilah juga seorang Hawa yang bisa menjadi anak, ibu dan isteri yang solehah serta hamba Allah yang beriman dan bertaqwa seperti yang diidamkan oleh Adam.
 

Death is Near My Dear.

Death?
What is it?
When is it?
Will I be dead Someday?

People..
Look around you.
Does anything that you see or saw Does not face DEATH?
Death is a must!
A living creature MUST FACE DEATH!

So...
What are you still waiting for?
oh....you do not know when you will die.
oh...you think you will live a long life.
oh...you think you will live tommorow for sure.
oh...you think a young person like you still have a long journey.
oh.............

Well,
Are you that sure?
are you?
Are you sure that you will not get ill that lead to death?
Are you sure that you will not get accident anywhere that lead to death?
Are you?
or you just in denial?
or you just forgot?
or you never even think once about it.

Oh...Allah..
What happening to this last century people.
Who was forgot about YOU and Your MIGHTY!
what happening to us?
we do not realize that life is short..
Death is so near...
Very near....
But we do not know when..
and how we face it....

Do not FORGET!
Never FORGOT!
WE ARE ALL GOING to face DEATH!
you know it!
you know the truth of facing death..
Its hurt..
its bad..
For whom that always forget and scared of death!
People that scared of death
is the people that KNOW
that they never ready to face death..
They know...
But they just want to feel that they do not know about it...
Oh..Allah..
What is happening?
is this what happen on what You already
mentioned in QURAN?
that human in the LAST century
will always forget?

May Allah Forgive us.
May Allah Bless us.

We do not have ANYTHING,
we just borrowing.
do you think you will get something
if you don't do anything right now?
to ask Allah Forgiveness
and do what He told
and leave what He warning?

We are just always forgot.
We make the same mistake
even we already been told or advice.
Please...
wake up my beloved muslimin and muslimat.

DEATH IS NEAR MY DEAR..

Wednesday, July 6, 2011

who are we to judge and punish?

Who are we?
who?
do we have something more special to judge others?
do we pure from sins to punish others?
do we?
who are you? who?
do you think you are perfect to say something bad about others
by judging them by their look?
do you?
do you think you have The Power to punish others
by making a mistake?
do you?
who are you anyway?
who are we anyway?

We are too busy on judging others
until we did not know
that we are worse than them.

We are too busy punshing others
until we think we are
the one that give sins to the
people that make mistake.
Don't you have your own
sins and mistake?
Don't you?

who do you think you are?
Are you forgetting something?

Allah Give us a role
to give ADVICE and
to lead others to the
righteous path.
NOT punishing people!

Allah Give us instinct to
feel bad or good thing.
But He still remind us
to always think  good
about the others.

why does He told us that?
Because Allah KNOW!
Allah know every single thing!
Imagine if we always think bad about others,
Of COURSE the unity of Islam will fall down!
don't you think so?
or you not EVEN THINKING!

who are you to judge?!
Who are you to punish?
don't take this the wrong way.
but you or we, are the SAME!
made from the same Creator.
ALLAH SWT!
we don't have any power to punish
and we are not perfect to judging people.

The cautious feeling is allowed my beloved fellow..
but, please think it on the nice way.
Being careful is allowed my beloved fellow
but please give a nice judge before you even know
does him/her good or bad.
Advice them if their wrong.
Lead them.
Not judging and punishing!
that wrong!

Please..
you are not GOD to give sins.
Allah did.
Even Allah always forgive and always giving a second chance.
why don't we?

Sunday, July 3, 2011

Ya Allah. Ya Rabbi

Pernahkah kita terfikir..
Betapa sygnya Allah dgn kita..
Betapa kasihnya Allah dgn kita..

Tp pernahkah kita memberikan
kasih dan syg kita kepada Nya??
pernahkah??
kita sibuk dgn cinta manusia dan harta benda
smpi kita terlupa pada Nya.

Pernahkah kita terfikir..
Betapa Allah sentiasa mmbuka peluang
dan memberikan apa yg kita mahukan
dengan bersungguh2.. Allah memberi peluang
Hidup dan mmbuat kita berjaya..

Tp pernahkah kita memberikan
peluang dan apa yg Allah inginkan??
kita tidak memberi Allah peluang
untuk memberikan hikmah dlm stiap ujiannya..
kita tidak mnunaikan sgala perintah Allah
seperti yang diinginkan Nya..

Pernahkah kita terfikir..
Betapa Ingat nya Allah dgn kita..
Betapa Allah sentiasa menjaga kita
betapa byknya kemudahan yg Allah
berikan..

Tp pernahkah kita mengingati Allah..
Kita tidak menjaga NYA tetapi dia sentiasa
menjaga dan melindungi kita..
kita tidak dpt memberi kemudahan kepada NYA
tetapi dialah yg memberi segala Nya.

Pernahkah kita terfikir..
Ibu Bapa yg Allah kurniakan amat berharga
untuk kita..
Jikalau DIA mengambil salah seorang atau kedua2 nya
pasti ada hikmah di sebaliknya..
Jikalau DIA memisahkan keduanya
jgn lah bersedih..
Kerana Allah punya aturan sendiri..

Tp mengapa kita msih sentiasa menyalahkan Allah?
mengapa?
sedangkan Dia yg memberi
maka Dia berhak mencabutnya kembali..
siapa kamu untuk menyalahkan NYA?!
siapa?

Pernahkah kita terfikir..
mengapa kita tidak sesempurna org lain..
Mengapa Allah menjadikan kita
kurang daripada org lain??
kerana Allah SAYANG dengan kamu!
sedangkan kelebihan2 yg Allah kurniakan itu merupakan
satu ujian utk org yg memilikinya.
Allah juga ingin menguji,
sejauh mana keimanan kita.
kerana Allah tahu
hanya org2 yg sabar dan mampu
akan memikul ujian2 berat yg ditimpakannya pada seseorang itu.
Allah tahu...

Tp mengapa kita tidak redha dan bersyukur?
ini krn kita msih sombong dan angkuh!
kamu tidak mahu rasa terhina.
sedangkan hina di mata mnusia itu tidak memberi apa2!
sedangkan hina di hadapan Allah lah
yg akan membuat kamu mndpt seksaan
di neraka kelak.
biarlah kita hina di mata manusia
kerana smua manusia itu cuma HAMBA kepada ALLAH
yg MAHA Berkuasa..
Sedang Dialah Pencipta.
Adalah SANGAT LEBIH mulia untuk
dimuliakan oleh Allah..

Oleh itu,bersyukurlah atas apa yg ALLAH beri..
Sujudlah dgn penuh kesyukuran kepadanya..
Menangislah atas rasa Kehambaan..
Sesalilah atas dosa2 yg kita lakukan kepada Nya.
Berterima kasihlah kepada ALLAH..
Sesungguhnya kita tidak sedar..
Sesungguhnya kita lalai dan leka..
bahawa Allah sentia mengawasi, melindungi dan menyayangi kita.
Sedang Allah buat apa sahaja yg kita minta.
tp kita tidak mampu memberikan apa yg diinginya..
kenapa?
kenapa?
kenapa?
Wahai KITA smua umat manusia yg HINA!
berusahalah untuk memuliakan diri mu di hadapan mnusia
Kmu tidak akan mendapat apa2.
TETAPI jikalau engkau memuliakan diri mu di hadapan Allah
Allah akan memberikan ganjaran syurga dan kerdhaan-Nya.
Bertaubatlah kita..
ucapkan lah lafaz penyesalan dlm hati kita..

Jikalau kamu berjalan kepada Allah,
Allah akan berlari kepada kamu!
Betapa sygnya Allah dgn kita..
Betapa kasihnya Allah dgn kita.

Ampunkanlah kami ya Allah.
Sesungguhnya kami manusia yg
sentiasa lalai dan terlupa.
Hapuskanlah dosa2 kami ya Allah.
Sesungguhnya Engkaulah yg Maha Pengampun
lagi Maha Penyaynag.

Monday, May 16, 2011

Musafir  Penerbangan dan Beberapa  Permasalahannya
Hafiz Firdaus Abdullah
Masturbate atau dalam Bhs. M'sia = Melancap atau Onani (Bhs. Arab = Istimna) ialah suatu perbuatan mengeluarkan sperma dengan tangan sendiri dengan tujuan mencapai kepuasan seks secara bersendirian, tanpa pasangan. Persolan ini dirasakan amat patut dibincangkan hukumnya memandangkan ia adalah satu perkara yang sering timbul dibenak fikiran apabila seseorang itu bermusafir jauh dari pasangan hidupnya sehingga menyebabkan dia mencari sesuatu alternatif lain bagi mencari kepuasan seks dirinya. Dalam perbincangan ini perkataan onani digunakan mewakili masturbasi sebagai bahasa yang tepat mengikut Kamus Dewan.
Onani adalah suatu perbuatan yang dipandang sebagi dosa besar di sisi Islam, demikian menurut majoriti para fuqaha. Imam as-Shafie dan Imam Malik, apabila ditanya mengenai hukum onani, mereka mengharamkan perbuatan sedemikian berdasarkan firman Allah Azza waJalla dalam al-Qur'an: Dan mereka yang menjaga kehormatannya (dalam hubungan seksual) kecuali kepada isteri atau hamba sahayanya, maka sesungguhnya mereka tidaklah tercela. Maka barangsiapa yang mengingini selain yang demikian, maka mereka adalah orang-orang yang melampaui batas.[Maksud surah al-Mu'minun 23 - 5,6,7][1]
Ayat di atas menerangkan bahawa seseorang yang menjaga kehormatan diri hanya akan memperlakukan hubungan seksual bersama isteri-isterinya atau hamba-hambanya yang sudah dinikahi. Hubungan seksual seperti ini adalah suatu perbuatan yang baik, tidak tercela di sisi agama. Akan tetapi jikalau seseorang itu cuba mencari kepuasan seksual dengan cara-cara selain bersama pasangannya yang sah, seperti zina, pelacuran, onani atau persetubuhan dengan haiwan, maka itu dipandang sebagai sesuatu yang melampaui batas, salah lagi berdosa besar di sisi Islam. Demikian ringkas penerangan Imam as-Shafie dan Imam Malik apabila mereka ditanya mengenai hukum onani.
Kenyataan di atas disokongi oleh riwayat berikut: Di Hari Akhirat Tuhan tidak akan melihat golongan-golongan ini lantas terus berfirman: Masuklah kalian ke dalam api neraka bersama-sama mereka yang (berhak) memasukinya. Golongan-golongan tersebut ialah [1] Orang-orang homoseksual, [2] orang yang bersetubuh dengan haiwan, [3] orang yang mengahwini isteri dan juga anak perempuannya pada waktu yang sama dan [4] orang yang kerap melakukan onani, kecuali jikalau mereka semua bertaubat dan memperbetulkan diri sendiri (maka tidak lagi akan dihukum).[2]
Lebih dari itu onani juga hanya berupaya memberikan kepuasan sementara kepada pembuatnya dan ia tidak lain hanya akan menambahkan lagi dorongan untuk melakukan hubungan seksual yang lebih sempurna. Ini adalah kerana manusia telah dicipta oleh Allah Azza waJalla untuk memuaskan kehendak seksual masing-masing dengan pasangan masing-masing dan apabila manusia cuba mencari alternatif lain ia hanya akan menaikkan semangat, tidak pula memuaskannya. Justeru itu onani tidak akan berjaya memuaskan nafsu seksual tetapi hanya akan melahirkan nafsu yang lebih kuat dan mengarah kepada perbuatan yang lebih buruk mudaratnya seperti zina, pelacuran dan sebagainya.
Shah Waliallah Dahlawi menerangkan: Ketika air mani memancut dengan banyak, ia juga mempengaruhi fikiran manusia. Oleh itu orang muda akan mula menaruh perhatian terhadap wanita cantik dan hati mereka mula terpaut kepadanya. Faktor ini juga mempengaruhi alat jantinanya yang sering meminta disetubuhi menyebabkan desakan lebih menekan jiwa dan keinginan untuk melegakan syahwatnya menjadi kenyataan dengan berbagai-bagai aktiviti. Dalam hal ini seorang bujang akan terdorong untuk melakukan zina. Dengan perbuatan tersebut moralnya mulai rosak dan akhirnya dia akan tercebur kepada perbuatan-perbuatan yang lebih merosak. [3]
Keterangan di atas dapat diumpamakan kepada seseorang yang selalu mengkhayal dirinya memandu kereta Ferari. Lalu di satu hari dia memperoleh peluang untuk memandunya tetapi dihadkan kepada kelajuan maksimum 80 kmsj. Sudah tentu ini hanya memberikan kepuasan sementara lalu menjadi pemankin pula untuk berkehendak memandu kereta tersebut selaju 200 kmsj atau lebih.
Melakukan onani secara kerap juga banyak membawa mudarat kepada kesihatan dan seseorang yang melazimkan diri dengan onani akan menghadapi kesan-kesan kelemahan badan, anggota yang terketar-ketar atau terkaku, penglihatan yang kabur, perasaan berdebar-debar dan kesugulan fikiran yang tidak menentu.[4]  Kajian perubatan juga membuktikan bahawa kekerapan melakukan onani akan memberi kesan negatif kepada kebolehan seseorang itu menghasilkan sprema sihat dan cukup bilangan dalam jangka masa panjang. Ini akan menghalang kebolehan seseorang itu menghasilkan zuriat-zuriat bersama pasangan hidupnya malah lebih dari itu, menghadapi ketergendalaan seksual dalam umur yang masih muda (mati pucuk).[5]    Melazimkan diri dengan onani juga menjauhkan hakikat seseorang itu daripada tujuan ciptaannya, iaitu sebagai sebaik-baik ciptaan Allah Subhanahu waTa'ala, sebaik-baik makhluk bumi dan sebagai sebaik-baik umat, iaitu umat Islam. Ia menjauhi nilai-nilai moral serta akhlak tinggi yang menjadi unsur utama kemulian umat Islam berbanding dengan yang lain-lain.
Walaubagaimanapun sesetengah ahli fiqh berpendapat bahawa onani dibolehkan jikalau seseorang itu menghadapi suasana kegentingan syahwat dan dia berkeyakinan bahawa onani dapat meredakan syahwatnya dan dapat pula menghalang dirinya daripada terjerumus ke dalam sesuatu yang lebih besar mudaratnya seperti zina atau pelacuran. Kebolehan ini bukanlah bertujuan menghalalkan perbuatan onani tetapi ia adalah didasarkan kepada kaedah usul fiqh yang menyatakan: Dibolehkan melakukan bahaya yang lebih ringan supaya dapat dihindari bahaya yang lebih berat. Di sini perlu diwarnakan bahawa onani yang dibolehkan dari prinsip di atas hanyalah dalam suasana yang amat menekan, berbeza pula dengan onani yang dilakukan setiap hari atau setiap masa yang terlahir dari perbuatan melihat video-video, majalah-majalah atau angan-angan lucah. Yang pertama dibolehkan atas dasar pertimbangan maslahat agama manakala yang kedua diharamkan atas dasar pertentangan dengan perintah dan nilai-nilai agama.[6]
Tetapi sebelum seseorang itu dengan mudah menceburkan dirinya dalam kebolehan melakukan onani dalam saat-saat keperluan, dia seharusnya mencari alternatif-alternatif lain bagi mengelak dirinya daripada langsung menghampiri perbuatan tersebut. Melazimkan diri dengan berpuasa, atau dengan banyak berzikir mengingati Allah Ta'ala atau dengan mensibukkan diri dengan perkara-perkara kebajikan adalah antara menu sajian yang dicadangkan. Tidak ketinggalan juga ialah doa kepada Allah Subhanahu waTa'ala agar dia terpelihara dari perlakuan atau lintasan hati yang mengarah kepada sedemikian perbuatan, mengingatkan kepada kisah Nabi Yusuf alaihi-salam dalam al-Qur'anul Karim di mana beliau walaupun selaku seorang Nabi Allah, tetap memanjatkan doa kepada Allah Azza waJalla agar terpelihara dari godaan-godaan serta fitnah wanita yang dihadapi di istana tempat kerjanya ketika itu. (Lihat surah Yusuf 12, terutamanya pada ayat 32 dan 33). Sesiapa yang berusaha untuk menjauhkan onani atas dasar taqwa dan iman kepada Allah Subhanahu waTa'ala, nescaya Allah akan mencukupinya. Insya-Allah hidayahNya akan membimbing seseorang itu menjauhi perbuatan onani dan pada waktu yang sama akan digantiNya dengan anugerah kelazatan jiwa dan kepuasan batin yang tidak mungkin tercakup

RABIATUL ADAWIYAH




Below is a story of Rabiatul Adawiyah who one day sent Hasan al Basri three things—a piece of wax, a needle, and a hair.

“Be like wax,” she said. “Illumine the world, and yourself burn.

Be like a needle, always be working naked. When you have done these two things, a thousand years will be for you as a hair.”

“Do you desire for us to get married?” Hasan asked Rabiatul Adawiyah.

“The tie of marriage applies to those who have being,” she replied. “Here being has disappeared, for I have become naughted to self and exist only through Him. I belong wholly to Him. I live in the shadow of His control. You must ask my hand of Him, not of me.”

“How did you find this secret, Rabiatul Adawiyah ” Hasan asked.

I lost all ‘found’ things in Him,” She answered.

“How do you know Him?” Hasan enquired.

“You know the ‘how’; I know the ‘howless’,” Rabiatul Adawiyah said

Note to readers - During our journey to find our trueself, once we have reach certain level-meaning of the words uttered by Rabiatul Adawiyah would become clear to us -  until then it will remain a mystery to be discovered, understood and hopefully experience.

Hassan al Basri was trying to ask Rabiatul Adawiyah about the secret. What he got is only an indirect answer from her. It is a secret that she wanted him to discover himself!

If you wish to travel far and fast, travel light. Take off all your envies, jealousies, unforgiveness, selfishness, and fears - Glenn Clark

Thursday, February 3, 2011

Question about ISLAM ???

What is Islam ?
Islam is not a new religion, but the same truth that God revealed through all His prophets to every people. For a fifth of the world's population, Islam is both a religion and a complete way of life. Muslims follow a religion of peace, mercy, and forgiveness, and the majority have nothing to do with the extremely grave events which have come to be associated with their faith.

Who are the Muslims?
One billion people from a vast range of races, nationalities and cultures across the globe - from the southern Philippines to Nigeria - are united by their common Islamic faith. About 18% live in the Arab world; the world's largest Muslim community is in Indonesia; substantial parts of Asia and most of Africa are Muslim, while significant minorities are to be found in the Soviet Union, China, North and South America, and Europe.

What do Muslims believe?
Muslims believe in One, Unique, Incomparable God; in the Angels created by Him; in the prophets through whom His revelations were brought to mankind; in the Day of Judgement and individual accountability for actions; in God's complete authority over human destiny and in life after death. Muslims believe in a chain of prophets starting with Adam and including Noah, Abraham, Ishmael, Isaac, Jacob, Joseph, Job, Moses, Aaron, David, Solomon, Elias, Jonah, John the Baptist, and Jesus, peace be upon them. But God's final message to man, a reconfirmation of the eternal message and a summing-up of all that has gone before was revealed to the Prophet Muhammad through Gabriel.

How does someone become a Muslim?
Simply by saying 'there is no god apart from God, and Muhammad is the Messenger of God.' By this declaration the believer announces his or her faith in all God's messengers, and the scriptures they brought.

What does Islam mean?
The Arabic word 'Islam' simply means 'submission', and derives from a word meaning 'peace'. In a religious context it means complete submission to the will of God. 'Mohammedanism' is thus a misnomer because it suggests that Muslims worship Muhammad rather than God. 'Allah' is the Arabic name for God, which is used by Arab Muslims and Christians alike.

Why does Islam often seem strange?
Islam may seem exotic or even extreme in the modern world. Perhaps this is because religion does not dominate everyday life in the West today, whereas Muslims have religion always uppermost in their minds, and make no division between secular and sacred. They believe that the Divine Law, the Shari'a, should be taken very seriously, which is why issues related to religion are still so important.

Do Islam and Christianity have different origins?
No. Together with Judaism, they go back to the prophet and patriarch Abraham, and their three prophets are directly descended from his sons, Muhammad from the elder son Ishmael, and Moses and Jesus from the younger son Isaac. Abraham established the settlement which today is the city of Makkah, and built the Ka'ba towards which all Muslims turn when they pray.

Does Islam tolerate other beliefs?
The Quran says: God forbids you not, with regards to those who fight you not for [your] faith nor drive you out of your homes, from dealing kindly and justly with them; for God loveth those who are just. (Quran, 60-8)
It is one function of Islamic law to protect the privileged status of minorities, and this is why non-Muslim places of worship have flourished all over the Islamic world. History provides many examples of Muslim tolerance towards other faiths: when the caliph Omar entered Jerusalem in the year 634, Islam granted freedom of worship to all religious communities in the city.
Islamic law also permits non-Muslim minorities to set up their own courts, which implement family laws drawn up by the minorities themselves.
The Patriarch invited him to pray in the Church of the Holy Sepulchre, but he preferred to pray outside its gates, saying that if he accepted, later generations of Muslims might use his action as an excuse to turn it into a mosque. Above is the mosque built on the spot where Omar did pray.

What do Muslims think about Jesus?
Muslims respect and revere Jesus, and await his Second Coming. They consider him one of the greatest of God's messengers to mankind. A Muslim never refers to him simply as 'Jesus', but always adds the phrase 'upon him be peace'. The Quran confirms his virgin birth (a chapter of the Quran is entitled 'Mary'), and Mary is considered the purest woman in all creation. The Quran describes the Annunciation as follows:
'Behold!' the Angel said, 'God has chosen you, and purified you, and chosen you above the women of all nations. O Mary, God gives you good news of a word from Him, whose name shall be the Messiah, Jesus son of Mary, honored in this world and the Hereafter, and one of those brought near to God. He shall speak to the people from his cradle and in maturity, and shall be of the righteous.'
She said: 'O my Lord! How shall I have a son when no man has touched me?' He said: 'Even so; God creates what He will. When He decrees a thing, He says to it, "Be!" and it is.' (Quran, 3:42-7)
Jesus was born miraculously through the same power which had brought Adam into being without a father:
Truly, the likeness of Jesus with God is as the likeness of Adam. He created him of dust, and then said to him, 'Be!' and he was. (Quran, 3:59)
During his prophetic mission Jesus performed many miracles. The Quran tells us that he said:
I have come to you with a sign from your Lord: I make for you out of clay, as it were, the figure of a bird, and breathe into it and it becomes a bird by God's leave. And I heal the blind, and the lepers and I raise the dead by God's leave. (Quran, 3:49)
Neither Muhammad nor Jesus came to change the basic doctrine of the belief in One God, brought by earlier prophets, but to confirm and renew it. In the Quran Jesus is reported as saying that he came:
To attest the law which was before me. And to make lawful to you part of what was forbidden you; I have come to you with a sign from your Lord, so fear God and obey Me. (Quran, 3:5O)
The Prophet Muhammad said:
Whoever believes there is no god but God, alone without partner, that Muhammad is His messenger, that Jesus is the servant and messenger of God, His word breathed into Mary and a spirit emanating from Him, and that Paradise and Hell are true, shall be received by God into Heaven. (Hadith from Bukhari

What about Muslim women?
Islam sees a woman, whether single or married, as an individual in her own right, with the right to own and dispose of her property and earnings. A marriage dowry is given by the groom to the bride for her own personal use, and she keeps her own family name rather than taking her husband's.
Both men and women are expected to dress in a way which is modest and dignified; the traditions of female dress found in some Muslim countries are often the expression of local customs.
The Messenger of God said:
'The most perfect in faith amongst believers is he who is best in manner and kindest to his wife.

What does Islam say about war?
Like Christianity, Islam permits fighting in self-defense, in defense of religion, or on the part of those who have been expelled forcibly from their homes. It lays down strict rules of combat which include prohibitions against harming civilians and against destroying crops, trees and livestock. As Muslims see it, injustice would be triumphant in the world if good men were not prepared to risk their lives in a righteous cause. The Quran says:
Fight in the cause of God against those who fight you, but do not transgress limits. God does not love transgressors. (2:190)
If they seek peace, then seek you peace. And trust in God for He is the One that heareth and knoweth all things. (8:61)
War, therefore, is the last resort, and is subject to the rigorous conditions laid down by the sacred law. The term jihad literally means 'struggle', and Muslims believe that there are two kinds of jihad. The other 'jihad' is the inner struggle which everyone wages against egotistic desires, for the sake of attaining inner peace.
 
How does Islam guarantee human rights?
Freedom of conscience is laid down by the Quran itself: 'There is no compulsion in religion'. (2:256)
The life and property of all citizens in an Islamic state are considered sacred whether a person is Muslim or not.
Racism is incomprehensible to Muslims, for the Quran speaks of human equality in the following terms:
O mankind! We created you from a single soul, male and female, and made you into nations and tribes, so that you may come to know one another. Truly, the most honored of you in God's sight is the greatest of you in piety. God is All-Knowing, All Aware (49-13)